Як виховати в дитині дбайливість, бережливе ставлення до речей?
Культура праці і поведінки – це якості, які є показником відношення людини до своєї справи, людей, суспільству і свідчать про його соціальну зрілість. Основи їх закладаються в дитинстві, а потім продовжують розвиватися і удосконалюватися.
У дошкільний період дитина опановує навики культури дій з предметами в іграх, праці, на заняттях, тобто в процесі діяльності. Граючи, займаючись, виконуючи посильні трудові доручення вдома і в дитячому садку, в товаристві однолітків, дитина засвоює позитивний досвід відносин до людей, до праці, речей. Необхідно щепити дітям уміння правильно поводитися з іграшками, книгами, особистими речами, дбайливо відноситися до речей, учити дитину готувати робоче місце і всі необхідні предмети і матеріали, з якими він буде грати і займатися; чітко і послідовно організовувати свою діяльність, планувати час в процесі діяльності, доводити почате до кінця.
Після закінчення діяльності привести в порядок своє робоче місце, акуратно прибрати після себе, те, чим користувався, скласти іграшки, книги, у такому вигляді і в такому порядку, щоб забезпечити їх збереження і зручність використання наступного разу.
Відомо, що маленька дитина ще не може організовувати свою діяльність, тому організаторами є батьки в сім'ї і вихователі в дитячому саду. Під їх керівництвом діяльність дитини знаходить цілеспрямованість, змістовність, стає важливим засобом виховання.
Тільки тоді, коли в свідомості дитини поняття «я», «моє» поступово в результаті взаємодії з однолітками, розширюються до понять «ми», «наше», він починає дбайливо відноситися до речей, що належать іншим.
Також особливій увазі слід приділяти правильному поводженню з книгою.З першої зустрічі дитини з книгою важливо викликати шанобливе відношення до неї. Книга – одна з скарбниць духовного багатства людини. Книги роблять нас розумнішими і дорослішими. «Якщо хочеш подивитися книгу, перевір руки, - чи чисті вони», - це повинно стати правилом для кожного маленького читача.
Діти повинні знати, що книгою користуються в спеціально відведеному для цього місці за столом, а не на килимі або в ігровому куточку. Не можна поводитися недбало навіть з непотрібною книгою. Впродовж дошкільного дитинства дитина повинна твердо засвоїти правило поводження з книгою: - бережи книгу: не погань її, не заминай сторінки, правильно їх перегортай, не змочуй палець слиною. Не грай з книгою, вона від цього псується; - після того, як подивився і почитав книгу, не забудь покласти її на місце; - правильно бережи книгу, в спеціально відведеному для неї місці – в книжковій шафі чи на полиці; - якщо відмітив, що книга не в порядку, полагодь її сам або з допомогою дорослого.
Навчаючи малят діяти з предметами, поясніть, що іграшки, посібники, речі тоді лише слугують довго, якщо з ними поводяться акуратно: «Кубики після гри складають в коробку, інакше картинки на них затруться, відклеяться і ними не можна буде гратися». Покажіть: «Ось так їх вкладають – рівненькими рядочками, щільно прикладають один до одного. Бачиш, тепер кришка коробки вільно закривається, і кубики не розгубляться».
Допомагаючи дитині роздягатися поясніть: «Речі складають акуратно, ось так: спочатку взуття – їх постав біля ліжка, потім сорочку, колготи. Усе це акуратно повісь на стільчик. Тобі зручно буде одягатися вранці, бо все вже напоготові, ніщо не зімнеться, бери та одягай!» якщо дитина розуміє мету своїх дій, у неї легше формуються навички охайності.
В процесі будь-якого виду діяльності потрібно здійснювати широкий круг завдань виховання, пов'язаних з формуванням моральної свідомості, етичних відчуттів і звичок, що є основою культурної поведінки. Керуючи будь-яким видом діяльності, дорослі можуть впливати на дитину, на його етичні прояви, думки, відносини до однолітків, розширювати і уточнювати знання, формувати до його відношення до суспільства, до людей, до праці, до своїх обов'язків.