Чому важливо розвивати дрібну моторику дошкільника
Рівень розвитку дрібної моторики – один з показників інтелектуальної готовності дитини до шкільного навчання. Розвиток дитячої руки взаємопов’язаний з розвитком мовлення і мислення. Зазвичай дитина, яка має високий рівень розвитку дрібної моторики, уміє логічно міркувати, у неї достатньо розвинені пам’ять і увага, зв’язне мовлення. Першокласники часто відчувають серйозні труднощі з опануванням навичок письма. Непідготовленість до письма, недостатній розвиток дрібної моторики, зорового сприйняття, уваги може призвести до виникнення негативного ставлення до навчання, тривожного ставлення дитини до школи.
Коли потрібно починати розвивати дрібну моторику?
Починати роботу з розвитку дрібної моторики потрібно із самого раннього віку. Уже в дитячому віці можна виконувати масаж пальчиків, впливаючи на активні точки, пов’язані з корою головного мозку. У ранньому і молодшому дошкільному віці потрібно виконувати прості вправи, супроводжувані віршованим текстом, не забувати про розвиток елементарних навичок самообслуговування: застібання і розстібання ґудзиків, зав’язування шнурків тощо. І, звісно, у старшому дошкільному віці робота з розвитку дрібної моторики і координації рухів руки повинна стати важливою складовою підготовки до школи.
Як відбувається розвиток дрібної моторики?
Процес розвитку дрібної моторики відбувається природним шляхом на основі розвитку загальної моторики людини. Розвиток моторики долає складний шлях, починаючи з хапання предмета долонею цілком, потім удосконалюється в процесі перекладання предмета з руки в руку, а вже до двох років дитина може не тільки правильно тримати ложку і пензлик, а й малювати. Процес удосконалення моторних навичок активно відбувається в дошкільному та ранньому шкільному віці. Дитина все частіше виконує більш складні дії, що вимагають узгоджених дій обох рук.
Що сприяє прискоренню розвитку дрібної моторики?
Психологи і педагоги рекомендують починати займатися розвитком дрібної моторики малюка вже з 8-місячного віку шляхом активного тренування пальців дитини. Щоб сприяти розвитку пальців рук , можна запропонувати малюкам такі завдання:
- розминати пальцями пластилін, глину;
- катати по черзі кожним пальчиком камінці, намистинки, шарики;
- нанизувати намистинки на тоненьку стрічку, робити намисто;
- робити м’які кулачки, що можна легенько розтиснути і в які дорослий може просунути свої пальці, а також міцні, які не розтиснеш;
- двома пальцями руки (вказівним та середнім) «ходити» по столу, спочатку повільно, а потім швиденько, начебто вони «біжать». Вправу проводять спочатку правою, а потім лівою рукою;
- тарабанити, постукувати всіма пальцями обох рук по столу;
- махати в повітрі тільки пальцями, не рухаючи долонею;
- плескати в долоні тихо і голосно, в різному темпі;
- нанизувати ґудзики на нитку;
- зав’язувати вузлики на мотузці;
- застібати ґудзики, гачечки, замочки; закручувати кришки; заводити механічні іграшки;
- закручувати шурупи, гайки;
- грати з конструктором, мозаїкою, кубиками;
- складати матрьошок;
- малювати у повітрі;
- грати з піском, водою;
- малювати, розфарбовувати, штрихувати;
- різати ножицями.
Систематичні вправи на тренування рухів пальців рук стимулюють розвиток мовлення. Роботу з розвитку дрібної моторики рук бажано проводити систематично, приділяючи їй по 5-10 хв щодня.