Заняття по моральному вихованню та розв мовлення
Тема: В гостях у Кузі.
Програмовий зміст: Познайомити дітей з оповіданням В.О. Сухомлинського «Покинуте кошеня», розширити знання дітей про доброту, про турботу до тварин, про відповідальність за них, вчити слухати музику, впізнавати характер і темпи, настрої, вірно висловлюватися, викликати в дітей піднесений настрій; розвивати мислення, увагу, пам’ять, мовлення; виховувати доброту, любов до оточуючих і до тих, кого приручили.
Обладнання і матеріали: Загадки, оповідання В. О .Сухомлинського, музичні твори, матеріали до ігор, м’яка іграшка – котик, набори геометричних фігур, вірші.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
( Діти заходять в кімнату, роздивляються навкруги, сідають на стільці)
ІІ. Основна частина.
1.Створення проблемної ситуації.
- Діти, ми потрапили до когось в гості, а самого хазяїна вдома немає. (дивлюсь на пакетик з віскасом). А! Я вже здогадалась в кого ми в гостях! Ось послухайте загадку, і дізнаєтесь і ви:
«У нашої бабусі сидить дід в кожусі,
Проти сонця гріється, без води умиється?»
(Котик)
-А ось на столі лежить котикова книжка. Давайте дізнаємось, про що ж це він нещодавно читав? І поки будемо чекати на хазяїна, я вам прочитаю ось це оповідання, яке називається «Покинуте кошеня». Написав це оповідання В.О.Сухомлинський. (Читання оповідання вихователем)
2. Читання і аналіз оповідання В.О.Сухомлинського «Покинуте кошеня».
Бесіда за змістом оповідання:
-Вам сподобався вчинок Наталочки?
-Чи добре буде котику у неї?
-Як би ви віднеслися до сумуючого котика?
-Чи можна сказати про Наталочку, що в неї добре серце? Чому?
-Що таке добро взагалі?
(Відповіді дітей)
-Вірно, діти, дівчинка добре вихована , тому не вагаючись взяла котика додому, і їм удвох завжди буде тепло, весело й спокійно. Про таку дівчинку із впевненістю можна сказати, що в неї велике серце.
3.Слухання і аналіз музичних творів, які відображають сум і радість котика, про якого йде мова в оповіданні.
-Хто впізнав ці музичні твори?
-Якою була музика, що звучала першою? (повільна, сумна)
-Якою була музика, що звучала другою? (швидка, весела, динамічна)
-На яку частину оповідання – на першу чи на другу – була схожа перша музика? А друга?
-Молодці, діти, ви правильно сказали, бо були уважними.
4. Бесіда по домашніх тварин, які живуть в дітей вдома. Розказування віршів, загадок про домашніх тварин дітьми.
-Діти, а в кого з вас вдома живуть різні звірята?
(Діти розказують вірші, загадки про домашніх тварин)
Є у мене друг маленький,
Він пухнастий і сіренький,
Має він розумні очі,
З усіма погратись хоче.
Приніс учора татко
Маленьке цуценятко.
Він з нами грається,
І зовсім не кусається.
На молочка, маленьке,
Та підростай швиденько!
Гарні та пухнасті
Кролики вухасті,
Мають гострі зуби,
Їсти дуже люблять!
Моркву і капусту,
Сухарі із хрустом,
Буде тепло влітку-
Випущу із клітки.
Хай собі стрибають –
Ноги розминають!
Є у мене киця Мурка,
Дуже мудра кішка.
Тільки скажеш:
«Замазура!»
Вмиється хоч трішки.
Киця любить, як по спинці
Гладжу киценьку свою,
Як дарую їй гостинці,
Кашку, молочко даю.
Киця сердиться на мене,
Як смикну її за хвіст,
Очі робляться зелені,
І не п’є тоді й не їсть!
5. Гра «Допоможи котикові повернутись додому».
-Щось нашого котика довго немає… Мабуть, він пішов погуляти до лісу і заблукав… Давайте допоможемо йому повернутися і пограємо в гру «Допоможи котикові повернутись додому».
Мета : Розвивати увагу, мислення, пам’ять.
6. Психогімнастика (під повільну музику)
7. Гра «Що любить їсти котик?»
(стук в двері, з’являється котик)
-Молодці, діти, ви допомогли котикові повернутись додому. І він вам дуже вдячний. А чи хочете ви дізнатись, як же звати нашого котика? А звати його Кузя.
-А хто знає, що люблять їсти котики?
(Рибу, м’ясо, ковбасу, сир, корм).
-І зараз ми з вами пограємо в гру і спробуємо нагодувати нашого Кузю. Я буду підходити до кожного з вас, ви витягуєте з торбинки (не дивлячись в неї) малюнок із зображенням певного продукту харчування, називаєте, що зображено на малюнку. І потім кажете всім, любить котик їсти цей продукт, чи ні.
Мета: Розвивати мислення, пам’ять, увагу.
8. Гра «Впізнай за голосом»
-Ось вже і нагодували Кузю, і він вам дуже вдячний і за це хоче подарувати вам гру – «Впізнай за голосом»
Мета: Розвивати слух, пам’ять, увагу, мислення.
9. Дидактична гра «Склади з геометричних фігур котика».
-Кузі так сподобалось з вами гратись, що він вирішив запропонувати вам ще одну гру – він пропонує скласти його портрет з геометричних фігур. (Дається зразок)
Мета: Розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять.
10. Вправа «Розгадай».
-Молодці, діти, ви всі справилися з завданням.
-А Кузя вже трохи стомився і хоче відпочити, але для вас він приготував ще одне завдання. Але щоб правильно його виконати, необхідно бути дуже уважними.
-У кішки нашого сусіда – дідуся Миколи – народилось кошеня. Друзі Дмитрик, Сашко та Андрій давно мріяли про котика. Дідусь кожного з них запитав: «Що ти будеш робити із кошеням?» Дмитрик відповів: «Я зав’яжу кошеняті батик!» Сашко посміхнувся: «А я буду гратися з ним!» І лише Андрійко сказав: «А я облаштую кошеняті теплу постіль в кошику, наллю молока в мисочку і доглядатиму його!»
-Відгадайте, кому дідусь Микола віддав кошеня? Чому?
11. Читання вірша про добро.
-І я сподіваюся, що всі ви, в кого є вдома домашні улюбленці, будете завжди піклуватися про них, і ніколи не залишите їх без догляду, чи не так?
Живи, добро звершай,
Та нагороду за це вимагай,
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізнить від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
«Людина починається з добра!»
ІІІ. Заключна частина.
1.Підсумкова бесіда.
-Чи сподобалось вам сьогоднішня подорож? Чим саме?
-Яке оповідання ми читали на занятті?
- Чи сподобалось вам в гостях у Кузі?