ігри з кольором
На сучасному етапі розвитку логопедичної науки проведення ранньої діагностики порушень мовленнєвого розвитку та надання своєчасної корекційно-педагогічної допомоги набули пріоритетного значення, що сприяє зростанню ефективності подолання численних мовленнєвих вад у дітей.
ФФНМ (фонетико-фонематичне недорозвинення мовлення) – це порушення процесів формування вимовної системи рідної мови у дітей з різними мовними розладами унаслідок дефектів сприймання і вимови фонем.
Можна виділити основні прояви, що характеризують цей стан.
Недиференційована вимова пар або груп звуків. В цих випадках один і той же звук може служити для дитини замінником двох або навіть трьох інших звуків. Наприклад, м'який звук т' вимовляється замість звуків с, ч, ш («тюмка», «тяска», «тяпка» замість сумка, чашка, шапка).
Заміна одних звуків іншими, такими що мають більш просту артикуляцію і викликають менше труднощів у вимові для дитини. Звичайно звуки, складні для вимовлення, замінюються більш легкими, які характерні для раннього періоду мовного розвитку. Наприклад, звук л вживається замість звуку р, звук ф – замість звуку ш. У деяких дітей ціла група свистячих і шиплячих звуків може бути замінена звуками т і д («табака» замість собака і т.п.).
Змішування звуків. Це явище характеризується нестійким вживанням цілого ряду звуків в різних словах. Дитина може в одних словах вживати звуки правильно, а в інших - замінювати їх близькими по артикуляції або акустичним ознакам. Так, дитина, уміючи вимовляти звуки р, л або з ізольовано, в зв’язному мовленні вимовляє їх змішано.
Оволодіння фонетико-фонематичним мовленням — складний і тривалий процес, що починається з появи перших голосових реакцій і триває протягом усього періоду дошкілля. Відставання у формуванні звуковимови внаслідок дефектів сприймання та вимови фонем можна виявити у дітей уже на п'ятому році життя. Згідно із Наказом Міністерства освіти і науки України, Міністерства охорони здоров'я України №240/165 від 27.03.2006 р. про «Порядок комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу» в логопедичні групи для дітей із фонетико-фонематичним недорозвитком мовлення (ФФНМ) приймаються дошкільники, починаючи з чотирьох років. Відсутність програмно-методичного забезпечення роботи педагогів спонукала їх до вироблення власної структури корекційної роботи у старшій логопедичній групі для дітей із ФФНМ, що була обумовлена формуванням слухо-вимовних функцій та операцій у нормальному онтогенезі:
1. Активізація слухової уваги і пам'яті та формування спрямованості уваги на фонологічну структуру слова.
2. Удосконалення слухового та слухо-просторового гнозису.
3. Розвиток фонематичного сприймання на перцептивному рівні.
4. Формування навичок слухового контролю.
5. Розвиток фонематичних уявлень.
6. Вироблення у дітей правильних артикуляцій (артикуляційна, дихальна гімнастика, голосові вправи).
7. Формування правильної звуковимови (постановка, автоматизація, диференціація звуків) ізольовано, а також на матеріалі слів, словосполучень і речень у відображеній та самостійній вимові.
8. Формування правильної складової структури слів.
9. Формування операції ймовірного прогнозування на фонологічному рівні.
10. Відпрацювання звукового аналізу на фоні ряду ізольованих звуків, звуків на фоні слова у сильних фонетичних позиціях (наголошений голос ний, щілинний приголосний на початку слова, наголошений голосний, зімкнений приголосний у кінці слова), складового та морфологічного аналізу.
Діти старшого дошкільного віку із ФФНМ, крім вад звуковимови та недорозвитку фонематичних процесів, мають певні відставання у формуванні лексико-граматичного мовлення, тому логопедові слід планувати свою роботу таким чином, щоб здійснювати корекцію мовлення комплексно, активізуючи всі психічні процеси. На шостому році життя паралельно з активним оволодінням мовленням у процесі гри, інтенсивно розвиваються дитяча уява, сприймання та спостережливість. Дитина у цьому віці може протягом короткого часу самостійно спостерігати за тим чи іншим об'єктом, виділяти головне, розрізняти і називати основні кольори та відтінки. Ознайомлення з кольорами та відтінками у старшому дошкільному віці виступає на передній план, а тому набуті знання закріплюються під час занять усіх видів, включаючи й логопедичні.
Пропоную дидактичні ігри, які може індивідуально проводити як вихователь, так і логопед на різних етапах корекційно-розвивальної роботи1.
Гра «Кольорові піжмурки»
Мета.
- Закріпити назви основних кольорів та їх відтінки.
- Активізувати слухову увагу.
- Формувати спрямованість уваги на фонологічну структуру слова.
- Розвивати фонематичне сприймання на перцептивному рівні.
- Удосконалювати граматичний бік мовлення шляхом узгодження назв кольорів з родом іменників.
Обладнання: малюнки із зображенням різнокольорових предметів на позначення cлів-паронімів; картки із зображенням слів-паронімів одного кольору та конфліктних:
- білий бинт — білий бант, сірий танк, коричневий стіл, червоний бант, сірий вовк;
- блакитна бабка — блакитна папка — блакитна шапка, сіра палка — сіра пажа, зелена жабка;
- чорний .жук — чорний сук, зелений жук — зелений лук, сірий сук, сірий ключ;
- червоний рак — червоний лак — червоний мак, синій м'яч, рожевий лак, коричневий хліб;
- коричнева тачка — коричнева качка — коричнева кашка — коричнева чашка, синя тачка, червона ручка;
- чорна галка — чорна палка — чорна пилка, сіра гілка — сіра гірка, зелена гірка;
- червона машина — червона малина — червона калина, жовтий колобок — жовтий колосок, синя машина;
- сіра мишка — сіра миска — сіра маска, зелена миска, коричнева шишка, червона маска;
- сіра шапка — сіра сапка — сіра лапка, зелена жабка, синя шапка, зелена книжка;
- коричнева рама — коричнева лама — коричнева лапа, блакитна лампа, оранжева риба, блакитна рама;
- сіра коса — сіра коза, коричнева лоза — коричнева коза, чорна коса, рожева ваза.
Мовленнєвий матеріал. Слова-пароніми, що містять:
- акустично та артикуляційно далекі звуки — и—а, б—с, п—л, м—р, м—к, с—л, ж – с, ж – л, г – п, к – ч;
- артикуляційно далекі, але акустично близькі звуки — с—ш, т—к;
- артикуляційно близькі, але акустично далекі звуки — р—л;
- артикуляційно та акустично близькі звуки — б—п, ж—ш, ч—ш, с—з.
Попередня робота: називання окремих предметів та кольору кожного з них.
Опис гри
Варіант 1
Логопед викладає перед дитиною малюнок і розповідає: «Різнокольорові слова запросили гномика Ау погратися з ними у піжмурки. Вони швиденько розбіглись і поховалися хто куди. Деякі слова були однаковими за кольором і схожими за звучанням, тому їх важко було знайти. Допоможи гномикові Ау знайти слова, які я назву. Покажи, де червоний мак. А де червоний рак?».
Варіант 2
Логопед викладає на стіл одну картку і пропонує серед інших знайти відповідну паронімічну пару. Розповідь логопеда: «Гномик Ау знайшов одну картку, а знайти другу ніяк не може, але він знає, що їх назви мають бути дуже схожими». (Логопед першу пару карток добирає самостійно).
Гра «У Країні Кольорів»
Мета.
- Закріпити назви основних кольорів та їх відтінків.
- Автоматизувати та диференціювати вимову звуків різних фонетичних груп.
- Формувати навички слухового контролю.
- Збагачувати словник.
- Розвивати граматичний бік мовлення шляхом узгодження назв кольорів з числом та родом іменників.
Обладнання: площинні будиночки із зображенням предметів певного кольору, в назві яких є один і той самий звук.
На етапі автоматизації:
Б: блакитний берет, блакитні чоботи, блакитний комбінезон, блакитна бабка;
Ф: фіолетові фіалки, фіолетова фірмова футболка, фіолетовий фартушок, фіолетова фарба, фіолетовий телефон, фіолетовий портфель;
3: зелений возик, зла зелена змія, зручний зелений комбінезон, величезний зелений гарбуз, зелена ваза, зелений залізний паровозик, запашне зелене зілля, зелена лоза, зелений Телепузик;
С: синя скакалка, сині весняні проліски, синя спортивна сумка, пухнастий синій светр, сині ласти і маска, синій пилосос, синя пластмасова миска, синя смугаста сорочка, синя каструля;
С: скляне салатне намисто, свіжа салатна капуста, корисний салатний салат, салатна серветка, салатна гусінь, святкова салатна скатертина, салатний посуд, салатні сандалі, салатний кіоск;
С: сильний сірий слон, сіра сковорідка, сердитий сірий гусак, сірі спортивні кросівки, сіра сова, сірий носоріг, сірі сходи, веселий сірий песик, сірий ослик;
Ч: коричневий Чебурашка, коричневі панчохи, величезна коричнева черепаха, смачне коричневе печиво, чистий коричневий глечик, коричнева качечка, величезний коричневий чемодан, коричнева качалка, зручні коричневі чоботи;
Ч: червоний м'яч, червоні порічки, червоний обруч, чарівна червона квіточка, чудові червоні черешні, смачні червоні полунички, червона четвірка, зручні червоні черевички;
Ч: чорна чайна чашечка, чорний ключ, чорна сумочка, чорний гачечок, смачні чорні чорниці, чорний чайничок, чорна тачка, невеличкий чорний чемоданчик, чорний човен;
Ж: жовте мереживне жабо, жовтий жовток, поважний жовтий жук, жовті жолуді, жовте ведмежа, жовта жирафа, жовта вантажівка, жовте жито, жовта стружка;
Ж: ажурний рожевий абажур, рожевий кружечок, рожева лож'ка, рожевий папужка, рожевий джемпер, рожеві босоніжки, рожева піжама, ніжні рожеві жоржини, рожева кружка;
Ж:оранжевий жилет, оранжева книжка, молодіжні оранжеві босоніжки, оранжеві рижики, оранжевий жакет, оранжеві ножиці, оранжеві лижі, оранжеве желе, оранжева жуйка;
Л: кисле зелене яблуко, зелена цибуля, зелені липові листочки, зелена квасоля, зелений пенал, маленька зелена ялинка, зелений олівець, пластмасова зелена лійка, зелений плащ;
Л: біла електроплита, білий лебідь, білі конвалії, білий голуб, біла лілея, біла літня блузка, біла постільна білизна, білий козел, великий білий холодильник;
Л: салатний телефон, салатна мочалка, салатні колготи, великий салатний клубок, пластмасова салатна виделка, настільна салатна лампа, салатний альбом для малювання, теплий салатний халат, салатна коляска;
Л: фіолетовий клубок, фіолетові сливи, фіолетовий олівець, пластмасовий фіолетовий пенал, чоловічий фіолетовий капелюх, спілий фіолетовий баклажан, фіолетова лійка, легкокрилий фіолетовий метелик, маленькі фіолетові фіалки;
Л: мильниця з блакитним милом, великий блакитний літак, блакитне блюдце, блакитна пластмасова лінійка, блакитний пляжний капелюх, блакитний тролейбус, блакитна футболка, блакитна парасолька, блакитне плаття;
Р: оранжева хурма, оранжевий гребінець, оранжеві абрикоси, перістий оранжевий гарбуз, хрумка оранжева морква, оранжева морська риба, оранжевий персик, оранжевий чорнобривець, оранжевий мандарин;
Р: сірий кучерявий баран, сірі хмари, красива сіра куртка, сірий берет, сіре відро, зручні сірі черевики, сірий кролик, сірий носоріг, сірий рюкзак;
Р: рожеві рукавички, рожева троянда, зручний рожевий фартушок, кругла рожева серветка, рожевий сарафан, акварельна рожева фарба, рожевий шарф, рожеве порося, рожева жоржина;
Р: чорні шорти, гірка чорна редька, чорний кріт, гострий чорний крюк, чорні кури, корисна чорна смородина, чорний ворон, чорна пантера, чорний шарф;
Р: дозрілий червоний помідор, червоний прапорець, червона ракета, розквітла червона троянда, гострий червоний перець, червона горобина, варений червоний рак, отруйні червоні мухомори, червоний трактор;
Р: твердий коричневий горіх, коричневі шкарпетки, широкий коричневий ремінь, шкіряний коричневий портфель, коричневі гриби, коричнева картопля, коричнева черепаха, коричневі шорти, коричнева круторога корова.
На етапі диференціації:
Б—П: блакитне плаття, блакитна папка., блакитний парашут, блакитне пальто, блакитний потяг, блакитний папуга;
Ф—В: фіолетовий виноград, фіолетова ваза, фіолетова квітка, фіолетовий диван, фіолетові сливи, фіолетовий возик;
К—Т: коричневі туфлі, коричнева табуретка, коричневий трикутник, коричнева тарілка, коричневий танк, коричневе теля;
К—X: коричневий халат, коричнева хустка, коричневий ховрах, коричневий хрущ, коричнева муха, коричневий фартух;
К—Г: коричневий глечик, коричневий горщик, коричнева гілка, коричневий горобець, коричневий гриб, коричневі граблі;
С—Ш: сіра шапка, сіра шуба, сірий шарф, сірі штани, сіра миша, сіра машина;
С—Ч: сірі очі, сірі черевики, сірий чайник, сірий часник, сіра чапля, сірий човен;
С—Щ: сіра щітка, сірий ящик, сірий плащ, сіре щеня, сіра ящірка, сірі щипці;
З—С: зелена сумка, зелена гусінь, зелений пилосос, зелений самоскид, зелене намисто, зелена скатертина;
З—Ц: зелена цибуля, зелений гребінець, зелений перець, зелена цукерка, зелені рукавиці, зелене відерце;
З—Ж: зелений жук, зелена жаба, зелена піжама, зелений жолудь, зелена жилетка, зелена книжка;
Ж—Ш: рожева шипшина, рожева шапка, рожеві шпалери, рожеві шкарпетки, рожеві шорти, рожевий шарф;
Ч—Ц: червоний прапорець, червоний олівець, червоні цифри, червоний перець, червона полуниця, червона мильниця;
Л—Р: блакитна рибка, блакитна парасолька, блакитний пароплав, блакитний круг, блакитний рюкзак.
Опис гри
Логопед розповідає дитині: «У Країні Кольорів у різнобарвних будиночках жили-були фарби. Якого кольору була фарба, такого кольору були будиночок і предмети, що знаходились у ньому».
Варіант 1
Логопед викладає перед дитиною площинний будиночок із зображенням предметів одного кольору і запитує: «Як ти думаєш, якого кольору фарба живе у цьому будиночку?» (См ня.) Як ти здогадався? (Фарба розфарбувала кожен предмет на цій картці у синій колір.) Я називатиму картинку та її колір, а ти показуй її та повторюй за мною». (Синя сумка, синя каструля, синій светр тощо.)
Варіант 2
Зображені предмети та їх колір дитина може називати самостійно.
Варіант З
Логопед може називати зображення неправильно (плутати звуки), а дитина має виправити його.
Гра «Барвистий маскарад»
Мета.
- Закріпити назви основних кольорів та їх відтінків.
- Формувати навички словотворення.
Обладнання: предметні картинки та картки із зображенням різних кольорів.
Мовленнєвий матеріал: малина — малиновий, чорниця — чорний, абрикоса — абрикосовий, пісок — пісочний, салат — салатний, бузок — бузковий, молоко — молочний, шоколад — шоколадний, лимон — лимонний, фіалка — фіалковий, оливки — оливковий, буряк — буряковий, кора — коричневий, волошка — волошковий, морква — морквяний, кава — кавовий, болото — болотний, горох — гороховий.
Попередня робота: пояснення значення слова «маскарад»; розгляд предметних картинок, називання їх, повторення за логопедом назв кольорів у співвіднесенні з предметом.
Опис гри
Варіант 1
Логопед розповідає, що діти вирішили влаштувати маскарад і готували різноманітні костюми до свята. Дівчатка обрали для себе костюми квітів. Надійка була Фіалкою. Костюм у неї фіалкового кольору. Оленка вбралася Волошкою. Якого кольору костюм у Оленки? (Волошкового.) У Оксанки костюм Бузку. Якого він кольору? (Бузкового.)
Варіант 2
Логопед розповідає, що у вихідний день діти з мамами пішли у кафе. Там вони вибрали собі різні ласощі. Миколка попросив вишневий сік. Якого він кольору? (Вишневого) Тетянка замовила абрикосове желе. Якого кольору було желе? (Абрикосового.) Олесі подобаються шоколадні цукерки. Якого вони кольору? (Шоколадного) Максимкові до вподоби морозиво з малиною. Якого воно кольору? (Малинового) Подумай і назви, які «смачні» кольори ти ще знаєш?» (Лимонний, молочний, салатний та інші).
Гра «Як сказати краще?»
Мета.
- Закріпити назви основних кольорів та їх відтінків.
- Визначити рівень сформованості лексичного поєднуванння слів.
- Розвивати граматичний бік мовлення шляхом узгодження назв кольорів з числом та родом іменників.
Обладнання: картки із зображенням предметів, які можна об'єднати в пари за кольором.
Мовленнєвий матеріал: карі очі — коричневі черевики, сивий дідусь — сизий голуб, рум'яні щічки — червоні капці, руда білка — оранжева морквина.
Попередня робота: розгляд картинок, називання зображених предметів та кольору кожного з них.
Опис вправи
Логопед пропонує дитині розглянути картинку, назвати пару предметів, запитує: «Як сказати краще: карі очі чи коричневі очі? Карі черевики чи коричневі черевики?»
Гра «Барвистий килимок»
Мета
- Закріпити назви основних кольорів та їх відтінків.
- Формувати навички часткового звукового аналізу.
- Диференціювати вимову звуків різних фонетичних груп.
Обладнання: картка, поділена на 6 (12) квадратів, кружечки різних кольорів, предметні картинки, перший звук у назвах яких відповідає першому звуку в назві певного кольору (Ж — жовтий, Ч — червоний (шорний), С — синій (салатний), З —. зелений тощо).
Попередня робота: виділення першого наголошеного голосного, щілинного приголосного у слові; визначення першого звуку в назві кольорових олівців.
Опис гри
Логопед розповідає: «Павук Пундик був гарним майстром. Він умів ткати різнобарвні килимки. Муха Дуся замовила йому килимок, але не простий, а з чарівним візерунком. Пундику важко впоратись із завданням. Допоможемо йому». Логопед кладе на стіл картку з розкладеними на ній у певній послідовності предметними картинками, розкладає різнокольорові кружечки, ознайомлює дитину з правилами викладання візерунка: «Перший звук у слові-назві предмета має бути такий самий, як перший звук у назві кольору кружечка. Якщо завдання буде виконано правильно, на килимку утвориться барвистий візерунок».
Варіант 1
У дитини картка поділена на 6 квадратів, у кожному і яких — картинка. Поруч кружечки двох кольорів. Логопед вказує на першу картинку: «Хто це?» (Жаба.) Який перший звук у цьому слові? (Ж.) Якого кольору кружечок ти візьмеш — жовтого чи зеленого? (Жовтого, бо перший звук Ж) А це хто? (Змія.) Який перший звук у цьому слові? (3.) Який кружечок слід узяти? (Зелений.) Чому? (Бо перший звук 3.)» Допомогти може запитання типу: «Назва якого кольопу починається на Ж? (Жовтий.) Отже, який кружечок ми покладемо на місце першої картинки? (Жовтий.)» Поступово кількість кольорів кружечків та клітин картки збільшується.
Варіант 2
На картці розкладені різнокольорові кружечки. Дитина послідовно добирає предметні картинки, де слова-назви починаються на відповідні перші і звуки у назвах кольорів.
Описані ігрові завдання потребують тривалої підготовчої роботи, а також обов'язкового урахування мовленнєвих, розумових, психологічних та характерологічних особливостей дітей.