чому діти погано розмовляють
ЧОМУ ДІТИ ПОГАНО РОЗМОВЛЯЮТЬ ?
За статистикою, приблизно у половини дітей 5-6років є так звані «Фефекти фікції», тобто порушення звуковимови. Причому, число потенційних клієнтів логопеда з року в рік тільки зростає.
Причини порушень мовлення
Найкраще боротьбу за бездоганне мовлення своїх дітей слід починати ще до їхнього народження.
Найчастіше причиною затримки мовного розвитку дитини стає те, що її мама завагітніла, не вилікувавши всі свої «болячки», а це дуже впливає на перебіг вагітності та пологів. Зокрема, загроза переривання вагітності, затяжні пологи і навіть страх матері втратити дитину може призвести до того, що малюк народиться з патологією центральної нервової системи. Тоді вже проблем з мовленням ніяк не уникнути.
Але і у випадку, якщо дитинка народилася здоровою, розслаблятися батькам не варто. Мамі, приміром, потрібно враховувати, що грудне вигодовування, крім інших плюсів, формує у дитини правильний прикус, а соску потрібно купувати тільки спеціальну - «анатомічну». В аптеці, а не в кіоску чи на ринку.
І, звичайно ж, потрібно нагадати, що необхідно берегти поки ще незміцніле чадо від всіляких простудних захворювань. Різні ускладнення, які можуть за цим слідувати (плюс аденоїди або зниження слуху) також можуть призвести до того, що ваша дитина буде шепелявити, гаркавити, а то й зовсім буде мовчати довше за інших дітей.
Дефекти вимови часто списують на вкорочену вуздечку. Але, за словами фахівців, її вплив не такий вже й великий, і усунути цей маленький недолік не занадто складно. Наприклад, за допомогою спеціальних вправ, типу цокання, або облизування губ, а у важких випадках - за допомогою хірургічного втручання.
Як цую, так і говолю
Якщо дефекти звуковимови є у когось з батьків або родичів, то ймовірність того, що дитина, наслідуючи, буде говорити точно так само, досить велика. Але навіть якщо явних дефектів у вашій мові немає, завжди приділяйте увагу тому, ЯК ви розмовляєте з дитиною. Ваша мова повинна бути чіткою і виразною, без всяких там «усі-пусі» і навмисного перекручування слів.
Якщо дитина вимовляє щось неправильно, мама ні в якому разі не повинна кричати на неї і вже тим більше - бити по губах. Набагато ефективніше буде, якщо мама повернеться до малюка і скаже, як сказати правильно. При цьому важливо, щоб дитина дивилася на мамині губи. За кожний, навіть маленький успіх у звуковикові, дитину потрібно заохочувати, хвалити.
Що допоможе говорити правильно?
Завжди була дуже поширена думка, що для того, щоб поліпшити вимову потрібно частіше промовляти скоромовки. Для маленьких дітей це не підходить. Їм дуже важко дається прискорений темп мови, вони тільки плутаються і звуки вимовляють ще менш чітко. Рекомендовано користуватися скоромовками тільки на завершальній стадії логопедичних занять, для «шліфування», автоматизації звуковимови.
Найкраще вголос виразно читати своїм дітям вірші дитячих авторів, щось із фольклору: потішки, загадки, чистомовки, приказки. А от складні і довгі казки дітям до чотирьох років читати не рекомендується. Їм важко сприймати прозу, в якій, до того ж, безліч незрозумілих слів.
Грайте з дітьми в ігри, що розвивають дрібну моторику: пальчикові ігри, тісто-терапія, пісочна терапія і так далі. Це також добре впливає на розвиток центральної нервової системи, а, відповідно, й мовлення.
Як же досягти правильної вимови?
Якщо ви вирішили займатися зі своєю дитиною самостійно, намагайтеся робити це перед дзеркалом, щоб малюку було видно, що відбувається з його губами, зубами і мовою, коли він вимовляє той чи інший звук. Так він зможе вловити, чи так же у нього виходить, як ви йому показуєте.
Існує кілька способів спробувати «поставити» дитині правильну вимову того чи іншого звуку. Єдине, що потрібно - не акцентувати увагу на тому, для чого все це робиться - вчитися-лікуватися, тим більше подовгу, діти, як правило, не люблять. Переключіть увагу свого чада на гру. Наприклад, якщо дитина погано вимовляє звук [р], запропонуєте їй повторювати за вами, як гарчить тигр: [р-р-р-р] або як звучить мотор в батьковій машині: [р-р-р-р]. Можна запитати в малюка, як в такому випадку гарчить лев, як заводиться вантажівка і інші, інші варіації. У логопедів цей тренінг називається «показати дитині дію й озвучити її».
Другий спосіб заснований на тактильному сприйманні. Приміром, ви пропонуєте дитині повторювати за вами звук [р] і, поклавши руку на шию, перевірити, чи є вібрація. Або, скажімо, при вимові звуку [ч], якщо підставити до рота тильну сторону долоні, буде відчуватися ніби повітряний поштовх. Якщо дитина зацікавиться, вона буде вимовляти звук до тих пір, поки не відчує те, про що ви їй говорите.